Zoeken
  • Rozijn

Het oord

Kruimel had laatst een leuke podcast-tip voor jullie (lees daarover alles in onze blogpost BOB), en nu heb ik er ook eentje!

Misschien eerst deze twee weetjes over mezelf:

Eén, ik hou van fictie. Tegenwoordig is het heel erg in om non-fictie te lezen/luisteren, maar dat is eerlijk gezegd niet echt iets voor mij. Ja, zo een vijftal boeken per jaar duik ik in het meer factuele genre, en dan het liefst over organisationele hr-topics (pure beroepsmisvorming). Maar de psyche van de mens (als psychologe dus ook zeer door mij gesmaakt), en de rauwe randjes van de samenleving worden zelden zo goed en genuanceerd weergegeven, als in sterk geschreven fictie.

Twee, ik ben een sensatiebelust mens. Dat wil zeggen, dat ik hou van drama, rampen en akelige dingen. Tenminste, in combinatie met fictie, want in real life ben ik een echte broekschijter (als in: gaan hardlopen met speciaal omgevingsgeluid-doorlatende oortjes omdat ik in elke toevallige passant een mogelijke verkrachter zie). Maar dus, thrillers en horror, give it to me baby! En ok, als het gaat over films, durf ik de helft van de tijd niet te kijken en verstop ik me achter een dekentje, bij podcasts is dat al een probleem minder!

Dus, als jij ook houdt van alles dat spannend/akelig/horror-achtig is, of geen zin hebt in zeemzoeterij, maar op het puntje van je stoel (of loopschoenen in mijn geval) wilt luisteren naar de reconstructie van een 43-voudige moord (ja, laat ik meteen met de deur in huis vallen), dan is deze podcast jou op het lijf geschreven en een absolute must-hear!

Het Oord.

Kippenvel vanaf minuut 1. Een wandelaarster ontdekt in een mysterieus bos 43 lichamen van volwassen mannen en vrouwen. De oproep naar de hulpdiensten wordt integraal afgespeeld. En mannekes, het is GEEN luisterboek, maar een podcast. Dit betekent dat er geen verhaal wordt verteld, maar dat je er middenin zit. Jij maakt dit mee! Tijdens het beluisteren van deze scene, liep ik net het beste van mezelf te geven in een of ander gemeentebos, en dat werd een persoonlijk record, omdat ik niet wist hoe snel ik daar weg moest raken.

Wat volgt, zijn 7 afleveringen over een gezin, dat, getroffen door het noodlot, besluit om een nieuw leven op te bouwen in, juist, een bos. En daarbij weet vooral de vader (Hubert) heel wat anderen te inspireren vanuit zijn levensvisie.

Verschillende personages komen aan het woord in deze podcast, via teruggevonden audio-opnames en dagboekfragmenten. Het is een reconstructie van de evolutie naar een bijna-niet-te-vermijden catastrofe. Stap voor stap voel je hoe een in-het-beginne oprecht initiatief, als aanklacht tegen de huidige samenleving en als helend proces voor persoonlijke wonden, door het gaandeweg wegvallen van enige kritische realiteitszin, ontaardt in een drama van ongeziene proportie. Meer laat ik niet los over de inhoud, je moet dit echt zelf beleven (of beter: beluisteren)!

Wel enkele leuke weetjes over Het Oord, die het luisteren nog meer de moeite waard maken:

• De podcast is nog vers van de pers. De eerste aflevering werd gelanceerd op 27 maart 2020. Niet dat dat de kwaliteit van het verhaal bepaalt, maar zeg nu zelf, dit als één van de eersten luisteren en dan als een echte hipster aanbevelingen kunnen doen naar vrienden en familie, daar doen we het toch allemaal voor? ;)

• Het is de eerste vlaamse fictie-podcast in de geschiedenis. De allereerste. Raar toch, in een tijd waar precies al alle 'eerste keren' zijn gepasseerd, is er dit toch nog eentje! En wat voor eentje! En voor alle Vlaamse lezers van onze blog, een beetje fierheid op onze heimat mag ook wel he!

• De maakster (Schrijfster? ontwerpster? ontwikkelaarster? Hoe noem je iemand die een podcast maakt?) van de podcast is scenariste en regisseur Ellen Vander Heyden, en zij wist voor Het Oord ook enkele bekende stemmen te ronselen. Zo wordt de rol van Hubert vertolkt door Guga Baúl, zeker niet de minste in het Vlaamse en Nederlandse medialandschap!

Dus mannekes, ik blijf er niet over bezig, het is tijd om te surfen naar de podcasts in spotify, en je te laten meevoeren door het huiveringwekkende relaas over het oord!

Kippenvel gegarandeerd!

49 keer bekeken